Reducerea birocrației prin e-guvernare și inovare este un obiectiv posibil și în România, într-un orizont de timp relativ scurt

0
180

cio6-foto-comunicat cio8-foto-comunicat

Reducerea birocrației prin e-guvernare și inovare este un obiectiv posibil și în România, într-un orizont de timp relativ scurt

Asociația pentru Dezvoltarea Societății Informaționale – ADSI împreună cu Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – ICI București au organizat, în ziua de 8 noiembrie, la București, Dezbaterea Națională „Eliminarea Birocrației prin e-Guvernare și Inovare în Avantajul Cetățenilor”, ediția a II-a.

Dezbaterea a reunit aproximativ 100 de persoane, în principal experți și reprezentanți din administrația publică, din mediul de afaceri și societatea civilă. Obiectivul principal a fost crearea unei viziuni asupra coordonării interinstituționale în vederea formulării și implementării strategiilor și politicilor publice în mod integrat și în acord cu Programul de Guvernare, ca urmare a facilităților oferite de nivelul actual al dezvoltării tehnologiei informației și comunicațiilor.

Conferința s-a bucurat de prezenta domnului prof. dr. Reinhard Posch – Chief Information Officer al Guvernului Federal al Austriei, care a prezentat modalitatea în care a procedat Digital Austria, încă de acum 15 ani, pentru ca orice document emis de orice instituție publică să fie în format electronic ca original, iar documentele tipărite pe hârtie să fie doar copii ale acestuia. Efectul introducerii documentelor electronice ca originale și al eliminării documentelor pe hârtie constă în creșterea eficacității și eficienței administrației publice, reducerea birocrației, reducerea cheltuielilor bugetare și a posibilităţilor de corupție din administrațiile centrale și locale și, nu în ultimul rând, impulsionarea creșterii economice.

Evenimentul a fost organizat în continuarea dezbaterii care a avut loc în luna aprilie a.c, cu tema „Chief  Information Innovation Office pentru Eliminarea Birocației în România, în Avantajul Cetățeanului”. În urma acesteia, Guvernul a înființat, pentru prima data în România, poziția de Chief Information Officer la nivelul Cancelariei Primului Ministru, pentru a coordona realizarea interoperabilității sistemelor administrației publice. Înființarea poziției de CIO la nivelul Guvernului este doar un prim pas important pentru dezvoltarea unei administrații eficiente, care să funcționeze în avantajul cetățenilor, pentru eliminarea birocrației, reducerea  corupției și a cheltuielilor bugetare, cu efecte în creșterea economică. De aceea, în cadrul celui de al doilea eveniment au fost abordate aspectele leagte de introducerea structurii CIO la nivelul autorităților locale, precum și de utilizarea conexiunilor broadband și tehnologiilor identității și semnăturii electronice gratuite pentru toți cetățenii.

În urma dezbaterilor au fost identificate mai multe concluzii care urmează să fie conștientizate de factorii de decizie guvernamentali și legislativi pentru sintetizarea unor măsuri adecvate cu un efect important pentru România, a declarat Constantin Surdu, Președintele Asociației pentru Dezvoltarea Societății Informaționale, inițiatorul proiectului.

Redăm mai jos concluziile sintetizate de Constantin Surdu:

  1. Necesitatea acoperirii cu Internet BroadBand a tuturor zonelor locuite pentru ca orice cetățean să aibă posibilitatea să interacționeze de la distanță cu administrația publică;
  2. Internetul trebuie să devină un serviciu universaldeoarece în societatea informațională, în care trăim deja, are aceeași importanță ca aceea a căilor de comunicație terestre, navale sau aeriane, căi care construiesc împreună sistemul circulator al oricărei economii solide;
  3. Necesitatea introducerii cardului de identitate cu identitate electronică și semnături electronice calificate pentru toți cetățenii astfel încât orice cetățean să poată interacționa prin Internet cu orice Instituție publică și cu mediul privat, fără a se mai deplasa la ghișeu sau altă locație;
  4. Necesitatea implementării principiului „doar o singură dată” prin care orice cetățean sau organizație privată sau publică sa prezinte un document sau să ofere informații doar o singură dată unei instituții publice, celelalte instituții publice urmând să folosească aceste informații prin interoperabilitate, fără să mai fie nevoie să mai fie cerute vreodată încă o dată.
  5. Introducerea documentelor electronice ca originale și renunțarea utilizării documentelor pe hârtie, care să fie utilizate doar ca niște copii ale celor originale.
  6. Necesitatea înființării poziției de tip Chief Information Officer în toate organizație din administrațiile publice centrale și locale, care să fie și membru a Chief Information Office Național și să acționeze la eficacitatea și eficiența propriei organizații, dar și la interoperabilitatea sistemelor propriei organizații cu alte sisteme guvernamentale naționale;
  7. Necesitatea ca funcția de Chief Information Officer, împreună cu echipa numită de acesta, să fie independenți politic și să nu poate fi schimbați o data cu schimbarea puterii în cadrul Guvernului și să funcționeze ca o agenție/ autoritate națională pentru reglementarea strategiilor de e-government, interoperabilitate și standardizare necesare, eventual similar cu ANCOM, care este un model de succes și pe plan internațional;
  8. Standardizarea arhivării electronice în condiții de maximă siguranță și crearea unui cloud guvernamental sigur și de încredere;
  9. Necesitatea unui cadrului național de interoperabilitate pentru instituţiile publice, aplicabil ulterior și pentru servicii transfrontaliere, prin crearea și adoptarea unor standarde obligatorii pentru proiectarea și funcționarea sistemelor instituțiilor publice;
  10. Necesitatea reproiectării și protejarea sistemelor informatice existente ale instituţiilor publice care au devenit sau pot deveni infrastructuri critice;
  11. Necesitatea unui sistem de management al identităților electronice pentru interoperabilitatea dintre adrmistrațiile publice și dintre cetățeni și administrațiile publice;
  12. Necesitatea introducerii la nivelul CIO a componentei de inovare și reproiectare a procedurilor, modificării regulamentelor și reglementarilor legislative (uneori incoerente sau incomplete, incompatibile cu noile strategii sau tehnologii), care blochează proiectarea legală de sisteme informatice eficace și eficiente;
  13. Modelul Digital Austria care funcționează bine de peste 10 ani este un model de succes care trebuie să fie analizat, pentru inspirație sau chiar colaborare bilaterală;
  14. Necesitatea integrarii de standarde de interoperabilitate la nivel național, adoptate sau recomandate de Comisia Europeană pentru ca sistemele naționale să poată fi interconectate pe viitor cu sistemele similare ale statelor membre;
  15. Adoptarea obligativității achiziționării de programe open source cu garanție și mentenanță de minimum 5 ani, cu obligativitatea recontactaării mentananței cu minimum 1 an înainte de expirarea contractului anterior;
  16. Separarea părții de coordonare a strategiilor, interoperanbilității, standardizării sistemelor administrației publice de partea de achiziție a programelor și echipamentelor, inclusive consultanței, mentenței și service-ului pentru a elimina încercările firmelor care participă la licitație să facă presiuni sau să corupă decidentul desemnat pentru adoptarea unri soluții proprietare neadecvată;
  17. Necesitatea introducerii ca obiective ale programului de guvernare și ale sistemului de e-guvernare: creșterea eficacității și eficienței administrației publice, eliminarea birocrației, reducerea cheltuielilor bugetare și a posibilităţilor de corupție din administrațiile centrale și locale, toate având efecte în impulsionarea creșterii economice;
  18. Necesitatea utilizării celor mai adecvate tehnologii pentru eliminarea corupției cum este și propunerea prezentata de dl. Constatin Teodorescu la eveniment pentru un sistem național de generare și înregistrare a numerelor de ordine, unice, ordonate, bazat pe certificate digitale, similar cu tehnologia utilizată pentru generarea BITCOIN;

”Deși cred că avem un drum lung de parcurs în realizarea obiectivelor pe care acest eveniment, împreună cu altele și le propun – implementarea unor sisteme informatice în vederea eficientizării activiății și comunicării între sectorul public și cetățeni, cu păstrarea la nivel maxim a securității informației, ne păstram optimismul și pozitivismul în ceea ce privește parcurgerea etapelor necesare în mod optim, într-o perioadă de timp decentă. Considerăm că orice eveniment care pune la un loc actorii implicați într-un astfel de demers: reprezentanții potențialilor furnizori și reprezentanții potențialilor beneficiari, este de bun augur și poate conduce la rezultate favorabile tuturor parților implicate”, a declarat Camelia Neculai, Director General, DigiSign.

Gheorghe-Decebal Popescu, Director General al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București a prezentat o soluţie de eliminare a hârtiilor din cadrul administraţiei publice bazată pe „Atribute” Certificate și o metodă de interacţiune a cetăţeanului cu administraţia publică şi nu numai, prin introducerea unui serviciu universal bazat pe identitate digitală, identitate care se va baza pe mai mulţi identificatori (e-mail, telefon mobil etc.).

Cristian Bucur, Presedinte Power Backup Services și Partener al evenimentului a apreciat dezbaterea ca fiind constructivă: ”Vom sustine întotdeuna acest gen de evenimente şi vom participa activ la orice alt eveniment la care vom fi invitaţi pe această temă. Felicităm ADSI si ICI pentru această iniţiativă”.

Un alt Partener, cu tradiție al acestei dezbateri, a fost ELO Digital Office România “Suntem de părere că procesele operaționale ale administrației publice pot fi îmbunătățite semnificativ prin simpla utilizare a soluțiilor IT&C potrivite. Interconectarea și standardizarea tuturor sistemelor electronice ale administrației publice pentru implementarea principiului „DOAR O SINGURA DATA” nu poate aduce decât de câștigat atât pentru instituțiile statului, pentru domeniul privat, cât și pentru utilizatorii finali și cei mai importanți – cetățenii. Simpla introducere a documentelor electronice ca și originale și eliminarea hârtiei, conduce la eliminarea birocrației, la creșterea eficacitații și eficientei administratiei publice. Crește astfel încrederea și satisfacția cetățenilor și a mediului privat în instituțiile statului. De asemenea, transparenta oferită de soluțiile ELO pentru managementul documentelor conduce la micșorarea sau chiar eliminarea efectiva a posibilităților de corupție din administrațiile centrale și locale, subliniind astfel deschiderea acestora către public, către cetateni”, a declarat Daniela Liță, Project Manager al Elo Digital Office.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul companiei Concord Communication – PR & Event și grupul de publicaţii de IT&C – AGORA Group. Partenerii evenimentului au fost: DigiSign, Power Backup, Elo Digial Office, ANSSI.

Despre DigiSign

DigiSign este unul din principalii furnizori din domeniul serviciilor de infrastructura a cheii publice (PKI) si securitatea tehnologiei informatiilor. DigiSign este o autoritate de certificare (AC) acreditata, din Romania, care permite afacerilor si consumatorilor sa comunice si sa incheie cu incredere tranzactii prin retelele digitale.

Despre Power Back-up

Compania Power Back-up Services a fost fondată în anul 2009 şi este o companie dintre cele mai active pe piaţa soluţiilor de electoalimentare de siguranta, fiind partener direct ABB, pentru toate echipamentele UPS. Compania oferă servicii de mentenanţă preventivă cu acoperire naţională pentru echipamente UPS trifazate şi monofazate şi pentru orice echipamente folosite în domeniul electroalimentării de siguranţă.

Despre ELO Digital Office

ELO Digital Office dezvolta si distribuie solutii software de inalta performanta din sfera managementului documentelor, arhivare electronica si fluxuri de lucru si acopera intreaga arie a Enterprise Content Management-ului (ECM). Familia de produse ELO® consta in trei pachete software:  ELOoffice este solutia DMS entry-level pentru companii mici si microintreprinderi.  Arhitectura modulara client/server a ELOprofessional tinteste companiile medii.  Solutia high-end ELOenterprise este extrem de scalabila, multi-client, independenta de platforma si deosebit de puternica cand este utilizata de centre de date sau portaluri. Toate aceste sisteme sunt perfect compatibile, permit schimbul de fisiere intre ele si update-ul impecabil de la o versiune la alta, in orice moment.  ELO DMS Desktop face parte de asemenea din gama de produse ELO. Acesta faciliteaza integrarea arhivei ELO in cele mai populare produse Microsoft Office (Outlook, Word, Power Point, Excel).

Ingrid Zamfir

office@concordcom.ro

0729 990 536

Concord Communication

                                                                    Comunicat de presa            10 Noiembrie 2016, Bucureşti

Ţi-a plăcut acest articol? Abonează-te prin mail!

Lasă un răspuns